Zapalenie kaletki maziowej (Bursitis)

Kaletki stawowe znajdują się w okolicach stawów kostnych i stanowią uzupełnienie torebek stawowych. Mają kształt pęcherzykowatego worka zbudowanego z tkanki łącznej. Ich funkcja polega na produkcji mazi stawowej, która zmniejsza tarcie narządów względem siebie. Ludzki organizm posiada 150 kaletek stawowych, w tym 8 kaletek otacza staw ramienny (barkowy) i 11 staw kolanowy.

Dopiero zapalenie kaletki maziowej pokazuje jak ważną ona spełnia funkcję i jak poważną dolegliwością jest jej stan zapalny. Kaletka maziowa wykonuje swoją pracę niewidocznie i nie można przewidzieć, kiedy następuje zakłócenie jej działania. Zapalenie rozpoczyna się gwałtownie, po czym cofa się i znów powraca.

Poniżej prezentuje sprawdzone domowe sposoby łagodzenia zapalenia kaletki:

Odpoczynek i unieruchomienie kończyny to obowiązkowa metoda stosowana przy każdym bólu stawu.

Zimny okład z lodu, gdy okolica stawu jest gorąca. Lód przykłada się na 10 minut co 10 minut. Dopóki staw jest rozgrzany, nie należy stosować ciepła.

Naprzemiennie ciepło-zimno, ale tylko gdy ból jest łagodny, a obrzmienie niezbyt wielkie - 10 minut lód, 10 minut ciepły kompres.

Leki przeciwzapalne dostępne bez recepty. Zaleca się aspirynę, która mimo swoich przeciwwskazań (uczulenie, choroba wrzodowa i zwiększona skłonność do krwawień) jest nadal jednym z najskuteczniejszych leków przeciwbólowych i przeciwzapalnych.

Synergiczne zestawy mineralno-ziołowe. Połączenie Hakorośli Rozesłanej (Vilcacora) z Biszofitem Połtawskim lub Rumalaya Forte z Rumalaya Żel w leczeniu zapalenia kaletki i innych schorzeń układu kostnego niesie ze sobą wysoką efektywność. Wynika to z faktu synergii, czyli wzajemnie uzupełniającego się leczenia zewnętrznego (maść, krem) z leczeniem wewnętrznym (pokarm).

Ciepłe okłady z oleju rycynowego to bardzo prosty i skuteczny sposób leczenia. Chory staw smaruje się olejem rycynowym, na wierzch kładzie się warstwę waty lub wełnianą flanelę i całość ogrzewa poduszką elektryczną.
Ta metoda powinna być stosowana w późniejszych fazach leczenia - ostre zapalenie kaletki ustępuje zwykle po 4-5 dniach ale może trwać dłużej. Gdy ból stale dokucza, ale już nie jest tak ostry jak na początku, należy zmienić sposób leczenia - zamiast zimna okłady rozgrzewające (olejek rycynowy), zamiast unieruchomienia ćwiczenia fizyczne.

Szerokie wymachy ramion w przypadku bólu stawu łokciowego lub barkowego. Początkowo ćwiczenia wykonuje się tylko przez kilka minut, lecz wielokrotnie w ciągu dnia. Ma to na celu utrzymanie jak największego zakresu ruchów, nie wolno dopuścić do zesztywnienia stawu barkowego, ale też nie powinno się go zbytnio napinać.
Proponowane ćwiczenie: pochyl się do przodu i oprzyj się zdrowym ramieniem o krzesło, bolące ramie opada w dół i w tej pozycji wykonuj ruchy w tył i w przód, na boki i okrężne, zgodnie z ruchem wskazówek zegara i w przeciwną stronę.

Ćwiczenia fizyczne w rehabilitacji po zapaleniu kaletki stawowej są niezbędne. Szczególnie te napinające stawy przywracają pełny oraz prawidłowy zakres ruchów. Jednym ze skuteczniejszych jest tzw. koci grzbiet, czyli wypychanie pleców na zewnątrz z jednoczesnym skierowaniem barków i głowy do środka i odwrotnie.

Czas goi rany. To on odgrywa istotną rolę, gdy inne metody zawiodą - raz potrzeba więcej, raz mniej czasu ale to on sprawi, że schorzenie minie.

TEMATY POKREWNE

Ból karku
Ból kolana
Ból krzyża
Dna moczanowa
Osteoporoza
Postawa ciała
Zapalenie stawów

1 komentarze:

Anonimowy pisze...

Bardzo dobre opracowanie. Mi pomogło, gdyż z uporem maniaka trzymałem się lansowanego przez lekarzy stosowania zimna w miejsce ciepłych okładów w późniejszej fazie leczenia.

Prześlij komentarz

 
Syndykat Zdrowia