Zespół jelita drażliwego (nadwrażliwego, IBS). Leczenie i dieta.

Objawy zespołu jelita drażliwego to napadowa biegunka występująca na przemian (a czasami prawie jednocześnie) z zaparciami i bólami brzucha, które wywołują pewne pokarmy i napoje oraz codzienny stres.

Istnieje wiele sposobów łagodzenia objawów i skutecznego leczenia zespołu jelita drażliwego - oto one:

Spokój to podstawa. Nie wolno ulegać złym emocjom, by nie dopuścić do powstania błędnego koła stres-ból-stres-ból, szczególnie wtedy, gdy ból brzucha się zaostrza. Narastający stres nasila ból. Trzeba zachować spokój i oddychać, przecież to nie pierwszy raz i zawsze mija - nikt nie umiera z powodu nadpobudliwości jelit!

Relaks, czyli wszystko co pomaga się odprężyć, łagodzi dokuczliwe objawy. Zaleca się wykorzystywanie m.in. takich technik jak medytacja, autohipnoza, biologiczne sprzężenie zwrotne, wizualizacja opisana poniżej i inne efektywne metody relaksacji. Jeśli nic nie pomaga, warto skorzystać z pomocy psychologa.

Wizualizacja. Gdy poczujesz ból, przerwij czynności, usiądź lub połóż się i zamknij oczy - przenieś się myślami:
- do wielkiego, ciepłego basenu, gdzie towarzyszą Ci najbliżsi przyjaciele
- na tropikalną wyspę, nad brzeg ciepłego morza
- do pełnego słońca i zieleni egzotycznego ogrodu
- na szczyt wysokiej góry i odetchnij chłodnym powietrzem

Notuj sytuacje stresogenne i spożyte pokarmy. Taka strategia pomaga w ustaleniu związku między źródłami stresu a zakłóceniem pracy jelit, które należy potraktować jak wewnętrzny barometr napięć. Może się okazać, że ból brzucha występuje po każdej rozmowie z szefem.
Podobnie jak stres, pewne potrawy i napoje mogą uruchamiać objawy zespołu jelita drażliwego, dlatego warto określić po których dolegliwości się nasilają.

Większa podaż włókien pokarmowych w codziennym pożywieniu. Otręby, ziarna zbóż, owoce i warzywa są szczególnie wskazane w okresach zaparć, natomiast w czasie biegunki ich spożycie należy ograniczyć. Jednak nadmiar włókien lub zbyt gwałtowne zwiększenie ich ilości w diecie może wywołać wzdęcia, dlatego należy stopniowo zwiększać ich spożycie. Jelita potrzebują czasu na adaptację.

Zmielone nasiona Psyllium są naturalnym środkiem rozwalniającym, które w odróżnieniu od chemicznych preparatów przeczyszczających, nie wywołują przyzwyczajenia organizmu i są bezpieczne, nawet przy długotrwałym stosowaniu. Można je znaleźć w Błonniku witalnym.

Triphala to ajurwedyjska mieszanka 3 ziół kompleksowo regulująca funkcje systemu pokarmowego, dlatego może być wykorzystywana jako uzupełnienie leczenia IBS.

Dużo płynów zapewnia prawidłowe funkcjonowanie jelit. Trzeba wypijać od 6 do 8 szklanek dziennie.

Ale nie mleko! Wiele osób cierpiących na zespół jelita drażliwego nie toleruje laktozy (cukru występującego w produktach mlecznych). Można u lekarza przeprowadzić próbę na nietolerancję laktozy lub zrobić to samodzielnie, odstawiając na kilka dni przetwory mleka i obserwować reakcję organizmu.

Dieta niskotłuszczowa. Tłuszcz może wywoływać kurczenie się jelita grubego, co nasila objawy jelita wrażliwego. Ograniczenie podaży tłuszczów należy rozpocząć od wyeliminowania z diety gęstych sosów, potraw smażonych i olejów do sałatek.

Pokarmy wzdymające stop, czyli lepiej nie jeść fasoli, kapusty, brukselki, brokuł, kalafioru i cebuli ale także...

Ostre przyprawy szkodzą u większości chorych z wrażliwymi jelitami, podobnie jak kwaśne dania dlatego warto ograniczyć spożycie pomarańczy, grejpfrutów, pomidorów oraz octu.

Kawa bezkofeinowa zamiast zwykłej lub w ogóle. Zwykła kawa to najczęstszy powód nasilania się objawów zespołu jelita drażliwego. Bezpośrednią przyczyną jest kofeina i żywica zawarta w ziarnach kawy. Dlatego trzeba zmienić kawę na bezkofeinową, a jeśli to nie pomoże, całkowicie zrezygnować z tej używki.

Piwo i czerwone wino stop. W tym przypadku nie chodzi o sam alkohol - bezpośrednimi przyczynami są węglowodany zawarte w piwie i tanina z czerwonego wina.

Nikotyna z papierosa czy gumy nikotynowej nasila objawy nadwrażliwego jelita...

Gumy i cukierki sztucznie słodzone sorbitolem także ale oczywiście tylko spożycie w większych ilościach w ciągu dnia.

Regularne jedzenie. Lepiej jeść często i mało niż rzadko i obficie. Jeden duży posiłek nadmiernie stymuluje prace przewodu pokarmowego.

Umiarkowana aktywność fizyczna zapewnia prawidłową pracę jelit. Ćwiczenia wzmacniają organizm i pobudzają produkcję endorfin, czyli naturalnych substancji przeciwbólowych. Jednak zbyt intensywny wysiłek może wywołać biegunkę.

Środek przeciwbólowy pomoże gdy objawy się nasilają pod wpływem zmian hormonalnych np. podczas miesiączki. Przyczyną jest stres wywołany bolesnym miesiączkowaniem. Zaleca się leki zawierające ibuprofen lub paracetamol.

Butelka gorącej wody lub poduszka elektryczna służąca do rozgrzania bolącego brzucha pomaga wielu osobom. Podczas ataku ostrego bólu brzucha najlepiej usiąść lub się położyć i głęboko oddychać.

TEMATY POKREWNE

Biegunka
Ból brzucha
Uchyłkowatość jelita grubego
Wrzody żołądka i dwunastnicy
Zaparcia
Zatrucie pokarmowe

0 komentarze:

Prześlij komentarz

 
Syndykat Zdrowia